هایبرنت (Hibernate) یا خواب زمستانی یکی از انواع حالت‌های خاموش کردن سیستم است که اجازه حفظ پرونده‌ها، برنامه‌ها و داده‌هایی که بر روی حافظه RAM قرار دارد را پس از خاموش کردن سیستم، به کاربر می‌دهد.


هایبرنت (Hibernate) چیست؟
هایبرنت (Hibernation)، خواب زمستانی یا Suspend to disk (تعلیق بر روی دیسک) یکی از انواع حالت‌های خاموش کردن سیستم است که عملکرد آن بسیار شبیه به حالت Sleep می‌باشد. در حالت هایبرنت، تمامی پرونده‌ها و برنامه‌های باز شده‌ای که قبل از خاموش کردن سیستم مورد پردازش قرار گرفته‌اند به صورت کامل قابل استفاده دوباره هستند. یعنی شما می‌توانید پرونده‌ای را باز نگه دارید و پس از خاموش و روشن کردن با استفاده از حالت هایبرنت، همان سیستم را که قبل از خاموش کردن داشته اید، در اختیار داشته باشید. این فرایند شبیه این است که هنگام پخش ویدئوای بر روی کلید مکث کلیک کنید (یعنی هنگام خاموش کردن در حالت Hibernate) سپس هر زمانی که خواستید دوباره ادامه آن را دقیقاً از جایی که نگه داشته اید، ببینید (هنگام روشن کردن دوباره سیستم).

به این ترتیب در حالت Hibernate سیستم شما به اصطلاح بر روی حالت Pause رفته و پس از روشن کردن دوباره Resume می‌شود. توجه کنید که پس از خاموش کردن در حالت هایبرنت، سیستم شما به صورت کامل مشابه حالت Shutdown خاموش خواهد شد یعنی پس از خاموش کردن سیستم، هیچ برقی مصرف نخواهد شد.

برای فعال یا غیر فعال کردن این حالت کافی است:

1- open CMD (run as administrator)

2- run this command:

powercfg /h off     OR     powercfg /h on